Tül üzerinde sanata dönüşüyor

17. yüzyılda ilk kez Asma Mahallesi'nde oturan ''katip kızı'' lakaplı Ağaçkıranlardan Hatice Hanım tarafından yapıldığı tahmin edilen tel kırma, perde, yastık, karyola, masa ve sehpa örtüsünün yanı sıra şal, fular, çanta, terlik, ayakkabı, kemer, kravat, damat kuşağı, gelinlik ve kınalık ve elbise olarak işleniyor. Yüzyıllardır genç kızların çeyizleri arasında vazgeçilmez el sanatı ürünü konumunda yer alan ve genellikle siyah ve kırmızı renkteki kumaş ya da tülün kasnağa gerilerek özel iğneyle telin kırılıp işlenmesi sayesinde oluşturulan çeşitli motifler, ''kaymaktabağı'', ''bağdagül'', ''asma yaprağı'', ''mihrap'', ''değirmentaşı'' ve ''kemerköprü'' gibi geleneksel desen adlarıyla anılıyor. Yerli ve yabancı turistlerin de satın aldığı masa ve sehpa örtüsü ile başörtüsü şeklinde tasarlanan tel kırmalardan yapılan şallar da vazgeçilmez aksesuarlar arasında görülüyor. El sanatıyla uğraşan kadınların Türkiye genelindeki iş yerlerinde ve genellikle internet siteleri aracılığıyla ''Bartın tel kırması'' adıyla sattığı tel kırma ürünlerine her geçen gün beğeni artıyor. İstanbul'da Türk Patent Enstitüsünce tescillendirdiği ''Nebahat Maşalı'' markasıyla tel kırma üreten Nebahat Maşalı, 300 yıllık geçmişi olan tel kırmanın birçok el sanatı ürünü gibi yok olmadığını, değerinin de arttığını söyledi. 2008 yılında tel kırmayı anlattığı ''İğnedeki Ekmek'' adlı kitap yazdığını, ancak sponsor bulamadığı için piyasaya süremediğini ifade eden Maşalı, ''Benzersiz tel kırma tasarımların gelecek kuşaklara aktarılması için kitabıma sponsor arıyorum. Çağın acımasız taklit, makinalaşmış ve Çin malı tekstil ürünlerine karşı tel kırma gibi el sanatı ürünlerin yaşaması çok önemli'' dedi.

S.Bostancı

iOS ve Android uyumlu cihazlarınızdan Bartın'daki önemli gelişmelerden anında haberdar olun.


Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.